سخن مدیر:

اول ـ فراخوانیهای قرآن

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه

    * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ * بقره ۱۵۳
«  ای مؤمنان! از صبر و نماز کمک بگیرید که خدا با شکیبایان است. * »

     این آیه به شکیبائی در جهت رشد واقعی و نماز ( عالیترین ارتباط و پیوندِ بلاواسطه با آفریدگار هستی ) دعوت می کند؛ نه به ثروت و لذت و ریاست و…! در واقع، این آیه، برترین سرمایۀ یک انسان را، همان رابطۀ معنیدار هوشربا معرفی کرده و شکیبائی در حفظ، تلطیف و تخلیص و تکامل آنرا توصیه می دارد؛ نه رابطه و پیوند با ماشین های رنگارنگِ بی جان، سود بیشتر و… را.

        * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لَّا بَیْعٌ فِیهِ وَ لَا خُلَّهٌ وَ لَا شَفَاعَهٌ وَ الْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ * بقره ۲۵۴
«  ای مؤمنان از آنچه به شما روزی داده ایم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که نه خرید و فروشی در آن است و نه دوستی و نه شفاعت؛ و کافران ستمکارانند. * »

       این آیه، به « انفاق » آنهم با آن معنای لطیف و محبت باری که دارد، فرا می خواند و نه به تکاثر و از دیگران ربودن و بر خود افزودن و… را!

       * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا * احزاب ۷۰
«  ای مؤمنان از خدا بترسید و به صواب سخن بگویید * »

      این آیه به « راست گفتاری » و « دقیق گوئی » فرا می خواند؛ نه به فرضیه تراشیهای عقده مندانۀ آوازه جویانه؛ نه دروغهای شرم آور تبلیغاتی، آنهم برای تهی کردن مغز و جیب کسانی که خوشباورند!

       یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ * توبه ۱۱۹
ای مؤمنان از خدا بترسید و با راستگویان باشید. * »

       این آیه، زمینۀ پیوندهای اجتماعی ـ سیاسی را از مال و شهرت و… منصرف ساخته و به خصلتی بسیار بارور و کمالنمای معطوف داشته و به پیوندهائی با این مایه و پایه و متکا دعوت می کند؛ نه به آنچه سودپرستان استعمارگر توصیه می دارند.

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَهً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ * آل عمران ۱۳۰
«  ای مؤمنان ربا را چند برابر نخورید و از خدا بترسید تا رستگار شوید. * »
این آیۀ مبارکه، جایگاه انسان و ثروت، نحوۀ نگرش انسان به ثروت و کسی که نیازمند آن شده، و بالاخره نحوۀ برخورد انسان با ثروت و همنوع را معین کرده و به عالیترین نگرش و برخورد ممکن فرا می خواند. این در حالی است که در فرهنگ کنونی سود ـ ولو که از طریق ربا ـ از انسان برتر شناخته شده، نه تنها رباخواری جزء فرهنگِ غالب بشمار می آید، که هزاران انسان، به نفرت انگیزترین نوع، از طریق نیرنگهای شیطانی فدای پول بیشتر و توسعه، تکاثر و تمرکز مالی می گردد.

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلَىٰ أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا * نساء ۱۳۵
«  ای مؤمنان در عدالت کوشا باشید، برای خدا شهادت دهید اگر چه به زیان شما یا پدر و مادر و یا خویشاوندانتان ـ چه توانگر، چه فقیر ـ باشد، خداوند از آنها سزاوارتر است. پس از هوای نفس پیروی نکنید که از حق منحرف می شوید و اگر زبان بگردانید و از حق اعراض کنید، خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. * »

      این آیه به یکی از مؤلفه های بشکوه تمدن معنیدار ( عدالت اجتماعی ) فراخوانده است؛ آنهم به گونه ئی که از انسان می خواهد تا بر وابستگی به سود شخصی و حالات و موقعیت های خام عاطفی ـ نسبی فایق آمده، از این حالات به گونۀ بینشمندانه ئی فراتر رفته، گوهر انسانیت و جانمایۀ تمدن را مد نظر قرار دهد و نه امری بی ارزش ترِ از آنرا. ([۱])
* یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ … * مائده ۱
«  ای مؤمنان به قراردادها وفا کنید… * »

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَ لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَئٰانُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ * مائده ۸
«  ای مؤمنان برای خدا قیام کنید و به عدالت شهادت دهید، و دشمنی با گروهی شما را وادار به ترک عدالت نکند. عدالت پیشه کنید که به پرهیزگاری نزدیکتر است و از خدا بترسید که از کردارتان آگاه است. * »

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَ جَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ * مائده ۳۵
«  ای مؤمنان از خدا بترسید و به او تقرب جوئید و در راهش جهاد کنید شاید رستگار شوید. * »

      این آیۀ مبارکه جهت تلاشها و هدف نهائی از تلاشها را که همان قرب او می باشد، روشن کرده و مؤمنان را بدان فرا می خواند و نه به قرب داشتنی های مردۀ مرده ساز تحقیر کنندۀ وابستگی زای.

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَارَهً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا * نساء ۲۹
«  ای مؤمنان اموال یکدیگر را به باطل نخورید مگر معامله ای به تراضی در بین باشد و یکدیگر را نکشید که خداوند شما مهربان است. * »

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَ لَا أَوْلَادُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَن یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ * منافقون ۹
«  ای مؤمنان! اموال و فرزندان تان شما را از یاد خدا غافل نکند، هر کس چنین کند زیانکار است. * »

      در این آیه ـ که جهت اصلی و محور اساسی تمدن معنیدار مشخص شده است ـ مفاهیم عالیه ئی نهفته است که جانرا طراوت بخشیده و نفسِ تلاوتش بیان را معطر می دارد.
این آیه نه تنها اقتصاد را از محوریت ساقط می دارد که « محبتِ خام بی جهتِ غیر استعلائی فرزند را نیز از محوریت ساقط ساخته، روح یگانۀ هستی و ذکر ( دساتیر، یاد و… ) او را محوریت می بخشد.

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنصَابُ وَ الْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ * مائده ۹۰
«  ای مؤمنان! شراب، قمار، بت و تیرهای قرعه، پلید و عمل شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. * »

      * یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَکُمْ وَ إِخْوَانَکُمْ أَوْلِیَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْکُفْرَ عَلَى الْإِیمَانِ وَ مَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ * قُلْ إِن کَانَ آبَاؤُکُمْ وَ أَبْنَاؤُکُمْ وَ إِخْوَانُکُمْ وَ أَزْوَاجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ وَ أَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَارَهٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَ مَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ ظاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ * توبه ۲۳ و ۲۴
«  ای مؤمنان اگر پدران و برادران شما کفر را بر ایمان ترجیح دادند آنها را به دوستی نگیرید و هر کس با آنها دوستی کند ستمگر است * بگو: اگر پدر، فرزند، برادر، همسر، خویشان و اموالی که بدست آورده اید و تجارتی که از کسادیش می ترسید و خانه های دلخواه در نظر شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه او محبوبتر است، منتظر باشید تا خدا فرمان خویش نازل کند و خداوند نافرمانان را هدایت نخواهد کرد. * »

     این آیه، در رابطه با درکِ گوهر و مؤلفه های وجودی تمدنِ معنیدار به حدی روشن، بین و گویا است که جای هیچ گونه چانه زدن را باقی نگذاشته است.



[۱] ـ قرآن عدالتی از همین دست را یکی از اهداف بعثت انبیاء برشمرده است: سورۀ حدید، آیه ۲۵

۰دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
نوشته‌های ویژه
اخبار ویژه

با عضویت در خبرنامه، تازه‌ترین مطالب سایت را در ایمیل‌تان دریافت کنید.
برای عضویت نشانی ایمیل خود را وارد کرده و بر روی دکمه عضویت کلیک نمایید.