دسته‌ها
انقلاب بی رنج ویژه

1- نیاز به انقلاب

انقلاب بی رنج

برای دانلود این جلسه، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید
حجم: 8 مگابایت
توجه: متن زیر پیاده شده این جلسه بوده و به علت در دست کار بودن، دارای اشتباهات املایی، تایپی و ویرایشی است و بدون گوش دادن و تطبیق با فایل اصلی است
اعوذ بالله سمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین الحمد الله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی الولا ان هدانا الله ثم صلاة و سلام علی خیره خلقه و اشرف بریاته الذی ثم اف السماء بالحمد و فی الارضین و ابا القاسم مصطفی محمد (ص) صلوات الله و سلام و علیه و علیه ابن نهی سید الموحدین امام العارفین علی ابن ابی طالب و اولاده المنتجبین.
اما بعد قال الحکیم فی کتابه الکریم:
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ.
بار دیگر جهت خشنودی ارواح مقدسۀ شهداء تعجیل ظهور امام عصر ارواح هنا فدا و رفع مشکلات و گرفتاری های مسلمین بویژه مردم خودمان اجماعاً صلواتی ختم بفرمایید.
بچه ها آزادند اگر می خواهند بروند ممانعتی نیست ولی اگر نشستند بچه نباشند بلکه مرد باشند همانطوری که بعضی ها خودشان هم می گویند بنده از امشب سلسله عرایضی را آماده کرده ام تا مورد سروران عزیز ارائه دهم سلسلۀ عرایض بنده در عین گسستگی و ظاهراً در بعضی موارد بی ربطی یک بحث کامل و ارگانیک هست پیرامون یک مشکل عمده یا یک روش عمده برای آنچه امروز ما نیاز داریم هر شب بخش هایی ازین مطلب به سمع حضار خواهد رسید و امشب اصل قضیه را مطرح می کنیم و یکی از علت های بیان این سلسلۀ مسایل را خدمت دوستان به شرح خواهیم نشست واقع مطلب اینست که ما به عنوان مسلمانهای دنیا از یک طرف و ما به عنوان ملت بیچارۀ سیه روزگار افغانستان از دیگر طرف به یک انقلاب نیازمندیم به یک نهضت نیازمندیم و قبل از همه که ممکن است یاد بنده برود و بنده در فراموش کاری نمونه هستم این نکته را گفته باشم که نیاز چه هست تا وقتی ما می گوییم به این امر نیاز داریم و به آن امر نیاز نداریم منظور ما روشن بوده باشد نیاز از دیدگاه من بنده آن چیزی هست که اگر انسان به آن توجه نکند و به آن نپردازد او را از رشد و کمال باز بدارد هر وقت انسان در برابر همچین چیزی قرار گرفت به آن نیازمند است یک وقتی انسان درد سر شدید دارد به یک آسپرین نیاز دارد به یک مسکن نیاز دارد اگر به نیاز خودش نرسد آسپرین مصرف نکند به دکتر نرود مشکلاتی برایش پیش می آید که به میزان آن چند روزی که مریض بوده از تکامل از پیشرفت باز مانده گاهی انسان به چیزهای دیگری نیاز دارد و بایستی به این نیازها دقیقاً و عمیقاً و با همۀ وجود توجه بکند نیاز را گفتیم نیازنما را هم همین امشب بگوییم ما نیاز داریم به یک سلسله چیزها به غذا به لباس به مسکن به محبت به پاکی به راستی به طهارت و به خیلی چیزهای از این دست به عقل به خرد به سواد به دین به عبادت نیاز داریم به هر کدام اینها که رسیدگی قابل توجهی نکردیم از کمال باز می مانیم البته نیازها از نظر تأثیری که در زندگانی دارند و از این نظر که چه مقدار در تکامل انسان نقش دارند هر کدام مرتبه ئی دارند همه مثل هم نیستند مثلاً نقش غذا به اندازۀ نقش سواد نیست انسان با غذای کم می تواند زندگی بکند اما با عقل کم نمی تواند خوب زندگی بکند انسان با لباس ارزان می تواند خیلی خوب زندگی بکند اما با دین اندک و عاطفۀ کم و رقیق هرگز نمی تواند یعنی مثلاً نیاز ما به خرد و سواد و عقل و دین خیلی بیشتر از نیازمان به غذا و به لباس و مسکن هست چون بلاخره انسان در یک چهاردیواری در حدی که از گرما و سرما حفظش کند می تواند خوب زندگی کند اما اگر دین نداشت عاطفه نداشت اصلاً زنده نیست چه برسد به اینکه بگوییم خوب می تواند زندگی کند خوب نیازها را گفتیم نیازنماها چه هستند نیازنماها آنهایی هستند که انسان خیال می کند به آنها نیاز دارد خیال می کند گمان می کند می پندارد یک مثالی بگویم که همه بفهمند مردهای ما هم بفهمند شما هم یک صلواتی ختم بفرمایید انسان به تنپوش نیاز دارد به یک مثلاً کت یا یک اُورکت نیاز دارد سرما است بایستی تنش را بپوشد اما به فلان مد و فلان پارچه دیگر نیاز ندارد کت را بهش می دهیم یا اُورکت را می دهیم نمی پوشد چرا من این رنگ را دوست ندارم این پارچه اش پاکستانی هست امریکایی نیست این اُورکت اسرائیلی نیست این مد امسال نیست بابا تنت را می پوشاند نه من نمی پوشم می بینیم با خانواده در می افتد دعوا راه می افتد برای چی برای اینکه خیال می کند به کت اسرائیلی یا پارچۀ ترکی یا انگلیسی نیاز دارد این نیاز نیست ما به غذا نیاز داریم اما به پرخوردن نیاز نداریم آن قدر نخوریم که باز دنبالش بدویم کوکا کولا بخوریم بعضی ها دیدید می خورند زیاد می خورند بعد نفس کشیده نمی توانند بدو بچه یک کوکا بیاور که خوب این قدر پر نمی کردی که حالا باز سمبه بزنی چیزهایی از این دست خانه را اگر در نظر بگیریم همانطور که عرض کردم همین قدر که انسان را از گرما و سرما محافظت کند این در حد نیازش هست اما اینکه خانه به فلان منطقۀ از شهر باشد پنجره هایش رو به فلان طرف باشد کولرش نمی دانم برقی باشد آن یکی دیگر کی هست گازی باشد اینها دیگر نیاز نیست اینها نیازنما هست کفش همینطور چیزهای دیگر همینطور و امثال آن فرق بین دو چیز را فهمیدیم یک نیازهای ما کدامند و چه رابطه ها مرتبه ها و منزلت ها و تأثیرهایی دارند و نیازنماهای ما کدامند برگردیم به اصل قضیه که عرض کردم ما مسلمان ها به عنوان امتی مسلمان از یک طرف و ما افغانها به عنوان ملتی بدبخت و سیه روزگار از دیگر طرف به یک انقلاب نیاز داریم در یک نهضت نیاز داریم منتها از طرفی نگاه می کنیم می بینیم انقلاب رنج دارد درد دارد مشکل دارد غم دارد خطر دارد دلهره دارد حجرت و حجران دارد و بلاخره مصرف بسیار عجیب و غریبی از جان و مال دارد و ما نمی توانیم همچین انقلابی استقبال کنیم نمی توانیم انقلاب همۀ اینها را دارد ما از یک طرف به انقلاب نیاز داریم و از دیگر طرف انقلاب همۀ اینها را دارد و ما هم دیگر توان اینکه با همچین یک انقلابی مواجه بشویم و از او استقبال کنیم و او را پیش ببریم به کمالش ببخشیم نداریم چرا روشن است ما بیشتر از حد نصاب رنج بردیم و این واقعیتی است در قرن اخیر به عقیدۀ بنده و به برداشت و مطالعۀ بنده بعد از جنگ های افغان و انگلیس یک طرف و اگر برویم جلو به حدود هفتصد سال قبل برویم به حملۀ چنگیز به افغانستان درین قرن که قرن بیستم باشد هیچ ملتی به اندازۀ ملت ما رنج نبرده اند جنگ های اول و دوم درست حدود هر دو جنگ حدود شصت میلیون انسان کشته شدند اما طول رنج هایشان درازای رنج هایشان به اندازۀ رنج های ما نبود جنگ ها به این حد نامتوازن نبود هیچ ملتی به اندازۀ ملت ما مظلوم واقع نشد که این همه حتی از دور دست محبتی به سویش دراز نشود و اگر می شود دست ابلیس است که به شکل خائنانه ئی می خواهد اینها را به دام دیگری از چاه بالا بکشد و به چاله بندازد هر دستی که دراز می شد بنده داد می زدم مواظب باشید و هی به ریش ما خندیدند و امروز می بینیم که آنهایی که از این دست ها دفاع می کردند پشت سر اینها ایستاده می شدند از خجالت سرشان را بالا کرده نمی توانند ما بیش از حد نصاب رنج بردیم بیش از توان درد کشیدیم و این واقعیتی است انقلاب ما تنها شهداء را تکه تکه نکرد زنده ها را هم تکه تکه کرد کدام خانواده باشد که از آنها یک مسافری به یک گوشۀ دیگری پرت نشده باشد برادر به شهری است خواهر به شهری است پدر به شهری است دختر به شهری است مادر به جایی است پسر به جایی اینها درد ندارد سر سفره پدر می شیند یکی از بچه ها هستند دوتای دیگر نیست این غذا به جانش می شیند بخصوص مادرها درد عجیبی کشید ملت ما بیش از حد تصور مشکل دیدیم آقا به کجا ما مشکل ندیدیم کجا بود که ما مشکل نداشتیم در داخل آن همه مشکل در خارج این همه مشکل شاید بعضی ها فکر کنند بگویند که خوب خوش به حال آنهایی که رفتند آلمان به فرانسه به انگلیس خیلی راحت رفتند بله بیایید نامه هائی که برای بنده فرستادند می آورم به پیش شما بخوانید آن نامه و درد دلها و کسب تکلیف هایی که کردند اینها را بخوانید ببینید چی گفتند یک نکته بگویم در خانه گفت اگر کس است یک حرف بس است شما هم یک صلواتی بفرستید در خارج در اروپا همان کسی که یک سر سوزن خرد و عاطفه و آدمیت دارد آرام نیست در فرانسه هست در انگلیس هست اما آنی که یک سر سوزن عقل عاطفه و ایمان و شرافت دارد ناآرام است راحتی ندارد مشکلات آنجا مخصوص خود آنجا هست که تا
دسته‌ها
پندهای نبی اکرم (ص) به اباذر (ع) ویژه

جلسه 1: محضر و حضور

برای دانلود این جلسه، روی دکمه مورد نظر کلیک کنید

دسته‌ها
کتاب‌های نثر ویژه

کتاب سیمای انسان دلسوز به خویشتن

برای دانلود کتاب «سیمای انسان دلسوز به خویشتن» روی دکمه زیر کلیک کنید

مطالعه آنلاین

همچنان می‌توانید این کتاب را به صورت آنلاین در سایت مطالعه کنید، برای این‌کار عناوین مورد نظر خود را از قسمت زیر جهت مطالعه انتخاب کنید

فهرست مطالب

سخنی با دلسوزان
استشعار، فصلی ممیزّ
آرمان شناسی
هدفدانی و هدفداری
برخی پیامدهای آرمانگرائی
شجاعت گزینش
هراسدانی و هراسداری
زمینه شناسی
آرمان تراشی
شایست ـ نشایست
موضع شناسی
سود شناسی
آفرینشگری
تجربۀ آزادی
خود مطلق سازی
تلاش افزائی
مسئولیت گرائی و مسئولیت محوری
توقع شناسی
پیوندخواهی
مهرورزی
شکوفائی و زایندگی
خودپروریِ معنیدار
ویژگیهای آموزش و پرورش معنیدار
اوجگرائی و اوج پروری
شکوفاگری
انگیزه بخشی
افزایش تنشهای استعلائی
تقویت آرمانگرائی
آیینه داری از کُلیت زندگانی
خودباوری
ابداع خویشتن و نه تقلید از…

دسته‌ها
کتاب‌های نثر ویژه

کتاب آرمان‌های فاطمی (س)

برای دانلود کتاب آرمان‌های فاطمی (س) روی دکمه زیر کلیک کنید

مطالعه آنلاین

همچنان می‌توانید این کتاب را به صورت آنلاین در سایت مطالعه کنید، برای این‌کار عناوین مورد نظر خود را از قسمت زیر جهت مطالعه انتخاب کنید

فهرست مطالب

 آرمانشناسی و آرمانگزینی
فاطمه (س)یک فرهنگ است
ویژگیهای پیام فاطمه(س)
یکم ـ فقر زدایی
ستم زدائی
رانش از بی حُرمتی
غنا بخشی
خدا محوری
آرمانی بیبدیل
آرمان، آئینۀ هویت و ارزش
ابقای صور اعمال
افشاگری قوا
معیاری برین
روزی چون عشق
رهیدن از مادون
بالیدن از سرافرازی
کاری بشکوه
در آغوش نیکُوی
بالهائی از نور
بازگرائی، پذیرفته شده
تکیه به کافی
رابطۀ نیایش و آموزش
تعبد محوری
توانِ آرمانمند
معیار و میزان
حق اعراض
غزلِ درد
گوهربینی
راز بینی
روشهائی بی‌بدیل
توحید مداری و…
گدا سیرتی یا خدا سیرتی؟!
دهشگری
اوج انسان محوری
رازِ شکران
آئینه سیرتی
روش پروری
تکیه گاهی امن
متکاء یا پرتگاه؟!
تکیه زدنِ به هوا
چارۀ بیچارگی
اسم اعظم
سرمایه های وجودی
هدایتجویی
پیشگیری…
طلب گمراهی
زشتی ستیزی
بی خواستی
کنشِ مهر انگیز
آرزو یا آرمان؟!
آبرومند نزد چه کسی؟!
راههای پیروزی
فرهنگی عزتبار
الگو نمایی
رابطه با چه؟!
حیات برای چه؟!
حیات گریزی
زیان محوری
نعمت شناسی
سروری بی گسست
چیستی سرور
همسوئی یا رضای محبوب
تعبیری ویژه
درسی بیبدیل
راهِ ذلت گریزی
حیاتی ربّانی
نیازی قدسی
محفلی نوازشگر
راهِ رسیدن
دیده و دیداری اُلوهی
پیامها و اثرها
موقعیت شناسی
اشتیاق دیدار – درآمد
آیا رسیدن به لقاء ممکن است؟!
معنای لقاء
بهای لقاء
حرف آخر
آثار و پی آمدها
زیبائی جان
روح زیبا گرای
گوشه‌یی از آثار

Save

Save

Save

Save

دسته‌ها
آرمان های امام علی (ع) ویژه

جلسه 1: مظهر ربوبیت، وقایع از آتش و ورود به جنت

اعوذ بالله سمیع العلیم من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین، الحمدلله الأولِ بِلا اول کان قَبله و الأخِرِ بِلا آخر یَکونُ بَعدَه، الّذِی قَصُرَت عَن رُؤیتِهِ اَبصارُ النّظَارین و عَجَزَت عن نَعته اوهام الواصفین، ابتدأ بِقدرتهِ الخَلق إبتداءً، واخترعَهُم عَلی مَشیَّتِهِ إختراعاً، ثُمّ سَلَکَ بِهِم طَریقَ إرادَتِه، وابعَثَهُم فِی سَبیل مَحَبِّتِه، ثُمَّ الصّلوةُ و السّلامُ عَلی خَیرِ خَلقِهِ و أشرَفِ بَرِیَّتِه، الّذِی سُمِّیَ فِی السَّماءِ بِأحمَد وَ فِی الأرضین بّأبّالقاسِم المُصطفَی مُحَمّد صَلواتُ اللهِ و سَلامُهُ عَلیه وَ عَلی بنِ عَمِّهِ سَیّدِ الموحدین امامَ العارفین عَلِی بن ابیطالب و اولادِهِ المُنتَجَبِین.

اَمّا بَعد قال علی علیه السلام: «اللّهُمّ إنّی أسْأَلُكَ يا اللَّهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ الَّتِي تَفَرَّدْتَ بِها أنْ تَقِيَنِي مِنَ النّارِ بِقُدْرَتِكَ وَ تُدْخِلَنِي الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِك».[1]

بار دیگر جهت خشنودیِ ارواح شهدا، رفتگان اسلام و این جمع و بویژه رفتگانِ صاحب محفل، اجماعاً صلواتی ختم بفرمائید.

با ابراز تبریک و تهنیت جهت این مولود عزیز و شریف، اگر توانستم دقایق چندی که در خدمت عزیزان هستم، مقدمات یک مسئله را و موضوع را طراحی خواهم کرد.

مباحثی که برای این دهه انتخاب کرده‌ام، بحث هائی هست که از یک نظر متوجهِ شناختِ انسانِ کامل می‎شود، به این معنا که بررسی خواهیم کرد انسان کامل چه هدف‎هائی را دنبال می‎کند؟ و انرژی‏های وجود خودش را در جهت رسیدن به چه هدف‎هائی صرف می‎کند؟ هر کسی در زندگی خودش اهدافی دارد و برای رسیدن به آن اهداف از منابع قدرت و نیرو بهره می‎گیرد تا با بهره‎گیری از این منابع یا منبع بتواند هدفش را محقق بسازد و در زندگانی خودش شکوفا بگرداند. یکی می‎خواهد به اوج ثروتمندی برسد و لذا تلاش می‎کند با منابعی که می‎توانند این قدرت را به او افاده کنند و افاضه کنند در رابطه قرار بگیرد و با بهره‎گیری از آن زمینه‎ها خودش را به آن جاهائی که دوست می‎دارد و در نظر گرفته است برساند.